هویت برند چیست؟
اگر فکر می کنید برند و برندسازی مهم است، باید بگویم حق با شماست. اگر فکرمیکنید باید برای برندسازی پول خرج کنید، حق با شماست. اما اگر فکر میکنید برند شما “هویت بصری” شماست (لوگو، وبسایت، بستهبندی محصول و غیره) کاملاً در اشتباه هستید و احتمالاً پول زیادی خرج میکنید. اصطلاحات “برند” و “لوگو” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. این در حالی است که یک لوگو می تواند نماد یک تجارت باشد، و برای داشتن یک برند این مهم کافی و کامل نیست. در واقع، ایجاد یک لوگو یک گام کوچک به سمت توسعه یک برند قوی است. احتمالاً فکر میکنید که یک « برند» در برگیرنده « هویت بصری» است، یا چه بسا همان هویت بصری است. چرا که برندهای بزرگی همچون؛ نایک، اپل، گوگل و کوکا کولا را با همان هویت بصری برندهایشان میشناسید. این در حالی است که این قبیل شرکتهای بزرگ را ما با «آرم، بسته بندی و سبک بصری منحصر به فرد محصولات و وب سایتهایشان » میشناسیم حال آنکه باید توجه داشته باشیم که؛ “برندینگ قوی تر از هویت بصری است.” باید تصریح کرد؛ در محیطی که میلیونها یا حتی میلیاردها کسبوکار در تلاش هستند برای خود نامی دست و پا کنند، داشتن یک برند قوی برای کسبوکارها برای متمایز کردن خود از رقبایشان بسیار مهم است. هویت برند مجموعه ای از ابزارها یا عناصری هستند که توسط شرکت یا سازمان مربوطه برای ساختن تصویر برند از خودش استفاده می کند. تصویر برند، ادراک و درک مشتریان از برند است که از تداعیهای مختلف و خاطراتی که با آنها تعامل داشته است تشکیل شده است. هویت برند شامل آن چیزی یا چیزهایی است که از برند شما به مشتری میگوید و حتی میگوید که؛« ارزشهای شما چیست، چگونه با محصول خود ارتباط برقرار میکنید، و میخواهید مردم در هنگام تعامل با آن چه احساسی داشته باشند» تشکیل یافته است. اساساً هویت برند شما شخصیت کسب و کار شما و قولی است که به مشتریان خود میدهید. ابزارهایی برای ایجاد هویت برند به عنوان یک کل وجود دارد. اینها؛ مانند نام برند، لوگو، شعار، رنگ ها و سبک های گرافیکی مورد استفاده در برند، بسته بندی، صدا و لحن، سبک و فونت. البته امکان تکرار این ابزارها وجود دارد. اساساً هویت برند شما، شخصیت کسب و کار شما و قولی است که به مشتریان خود میدهید. ابزارهایی برای ایجاد ” هویت برند” به عنوان یک کل وجود دارد. این موارد شامل؛ نام برند، لوگو، شعار، رنگها و سبکهای گرافیکی مورد استفاده در برند، بسته بندی، صدا و لحن برند، سبک و فونت برند شما است. البته امکان تکرار این ابزارها وجود دارد. همانطور که جف بزوس ( کارآفرین جفری پرستون بِیْزوس صاحب رسانه، کارآفرین و سرمایهگذار اهل آمریکا در زمینهٔ اینترنت، و نیز مدیرعامل و مؤسس شرکت آمازون، بزرگترین شرکت خرده فروشی آنلاین در جهان است) میگوید؛ “برندینگ چیزی است که مردم در مورد شما وقتی در اتاق نیستید می گویند.”
هویت برند شامل چه مواردی می شود؟
یک لوگو و یک پالت رنگ به تنهایی هویت برند را ایجاد نمی کنند. هنگام طراحی هویت خود، باید یک زبان بصری جامع برای برندتان ایجاد کنید که بتوان آنرا برای همه چیز از وب سایت گرفته تا بسته بندی برندتان اعمال کنید. بسته به برند شما (و نوع محتوایی که قصد ایجاد آن را دارید)، نیازهای شما ممکن است گسترده تر باشد، اما یک هویت اصلی برند باید شامل موارد زیر باشد. مواردی چون؛- لوگو
- رنگ ها
- تایپوگرافی
- طرح
- عکس
- تصویر
- اینفوگرافیک
- ویدئو
- طراحی وب سایت
کلیدهای یک هویت برند قوی
یک هویت برند قوی باید برای همه کار کند، هم تیم داخلی شما (مثلاً سفیران برند، تولیدکنندگان محتوا) و هم افرادی که با آن تعامل خواهند داشت (مثلاً مشتریان) باید از توانایی ارتباط با همه برخوردار باشد و برای همه این موارد کار بکند. با شروع فرآیند طراحی، مطمئن شوید که هویت برند شما دارای موارد زیر است:- متفاوت است: هویت برند شما باید متفاوت از سایر برندها باشد. به عبارتی با هویت برند باید از رقبا متمایز شوید و توجه مردم را به خود جلب کنید.
- ماندگاری در ذهن و تاثیر گذار بودن؛ باید هویت برند شما جذاب باشد و تأثیر بصری ایجاد کند. (به اپل فکر کنید: لوگو به قدری جذاب است که فقط لوگوی محصولاتش را شامل می شود، نه نام آنها را.)
- مقیاس پذیر و انعطاف پذیر: برند شما و هویت برند شما میتواند با نام تجاری رشد و تکامل یابد.
- تمامیت: هر قطعه هویت برند را تکمیل می کند.
چگونه هویت برند ایجاد کنیم؟
برای اینکه فرآیند را برای شما روشن عنوان کنیم، راهنمای ایجاد هویت برند را گام به گام در ادامه توضیح خواهیم داد. اگر برند شما در مراحل اولیه خود است یا در حال آماده شدن برای برندسازی مجدد است و مطمئن نیستید که از کجا میتوانید شروع کنید، این نکات را دنبال کنید تا روند را روشن نگه داشته و برای خودتان و کسب و کارتان هویت برند قوی تری بسازید که شما را برای موفقیت آماده کند؛1- استراتژی برند خود را تعریف کنید
استراتژی برند شما یک برنامه دقیق است تا بتوانید دقیقاً به آنچه میخواهید دست یابید و در ادامه اینکه چگونه به آن دست خواهید یافت، مشخص خواهد شد به مواردی چون موارد مهم ذیل توجه کنید؛- قلب برند (هدف، چشم انداز، ماموریت، ارزش ها)
- پیام برند (صدای برند، شخصیت برند، شعار و غیره)
- هویت برند (لوگو، رنگ، تایپوگرافی و غیره)
2- هویت برند موجود خودتان را کشف کنید
وقتی یک پروژه برندسازی را شروع می کنید، اگر که می خواهید به هر مرحله با دیدگاهی فلسفی و بسیار انتقادی نزدیک شوید تا زمانیکه به برند مدنظرتان نرسیده اید به خوبی همه جوانب را ارزیابی و بررسی کنید مطالعه کنید و تا زمانیکه به هسته و مرکز برند دلخواهتان نرسیده اید دست از مطالعه و بررسی بر ندارید. میخواهد این هویت برند شما از صفر یک هویت برند جدید خلق بشود یا نه یک برند قدیمی را به روز کنید، با این دیدگاه شما برای ارزیابی و بررسی کامل به موراد زیر نیاز خواهید داشت.- وضعیت فعلی هویت برند شما چیست و چگونه است؟
3- شخصیت خودتان را بشناسید
هویت برند شما همان “چهره” ای است که با کل جهان در تعامل است. هر چه که میخواهید خلق کنید اما فراموش نکنید چیزی که خلق می کنید باید دقیقاً نشان دهد که چه کسی هستید. با این حال، یک تصور غلط رایج این است که؛« هویت برند تنها با آنچه که برند شما می خواهد ارائه دهد مشخص می شود» . این کاملا درست نیست. همچنین از این که مشتریان برند شما می خواهند با چه چیزی تعامل داشته باشند یا به چه چیزی عادت کرده اند، مطلع می شود. اگر هویت شما با آنها همخوانی نداشته باشد، مؤثر نخواهد بود. این بدان معنا نیست که مشتریان برند شما رنگ لوگوی شما را انتخاب خواهند کرد. این بدان معنی است که وقتی نیازها، خواسته ها و ارزش های آنها را درک کنید، انتخاب های طراحی موثرتری خواهید داشت.4- رقبای خود را تعیین کنید
باید تصریح کرد که برای ایجاد هویت برند باید با همه چیز متمایز بود و نسبت به همه چیز متمایز فکر کرد و متمایز بود؛ نشان دادن برند و قابل مشاهده بودن برند، مرتبط و منحصر به فرد بودن. با این حال، اگر درک کاملی از چشم انداز رقابتی خود داشته باشید، سازگاری آسان خواهد بود. ازاینروی صرفا شناخت از رقیب نیست بلکه نحوه درک و ارایه برند نیز بسیار مهم است.5- اقلام خود را طراحی کنید
و اما قسمت سرگرم کننده (و چالش برانگیز). از آنجایی که هر عنصر بر مورد دیگر یا بر عنصر دیگر اثرگذار است، می خواهید هر عنصر را به ترتیب مشخص شده در اینجا طراحی کنید.- لوگو
- رنگ ها
- تایپوگرافی
- عکسها
برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص مشاوره در زمینههای قید شده همچون؛ مشاوره تبلیغات، مشاوره برند و برندسازی، مشاوره مدیریت و بازاریابی، مشاوره مالی و طراحی و دکوراسیون داخلی میتوانید با شماره تلفنهای زیر با ایشان در تماس باشید 021-88823625-88823387-88348723-88348722-88348721 |
10 نمونه از هویت برندهای بزرگ در دنیا
- برند اول – کوکاکولا
- هویت برند کوکاکولا با لوگوی قرمز رنگ در فیلمنامه و سناریوی آن شروع می شود. رنگ قرمز اعتماد به نفس را در مصرف کننده کولا القا می کند، در حالی که فونت اسکریپت تماماً برای لذت بردن است. به عنوان مثال، قهوه نوشیدنی است که صبح قبل از کار می نوشید. کوکاکولا نوشیدنیای است که بعد از ظهر از آن لذت میبرید. این همان “چهره” برند است.
- کوکاکولا آرم خود را بر روی یک بطری با شکل منحصر به فرد چاپ می کند (درست است، هیچ نوشیدنی دیگری چنین بطری ندارد). این به مشتریان می گوید که آنها از هیچ کسی تقلید نکرده اند و این واقعیت است. این گونه است که برند شهرت و اعتماد ایجاد می کند.
- برند شلوار جین ماوی( آبی)

- تورک سل
- اپل
- آسانا
- استارباکس
- هارلی دیویدسون
- نایک
- داوو

- POP Fit