تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی چیست؟

تحقیقاتِ بازاریابی (Marketing Research) گرد آوری، تحلیل و تفسیر سیستماتیک داده هایی است که با شرایط بازار ارتباط مستقیم دارند. دلیل اصلی انجام تحقیقات بازاریابی، رصد تغییراتِ رخ داده در رفتار مشتریان است به منظور ایجاد تحول در مولفه هایِ معجون بازاریابی (marketing mix)، شامل: محصول«کالا یا خدمات»، قیمت، مکان«جایی که محصول عرضه می شود»، تبلیغات.

به طور کلی تحقیقات بازاریابی عبارت است از فعالیت‌هایی که ارتباط لازم را بین مصرف‌کنندگان، خریداران و مدیران بازاریابی از طریق تبادل اطلاعات برقرار می‌کند. در ابتدا هدف بازاریابی، پیدا کردن تکنیک‌هایی برای افزایش فروش بود و فهم و درک مشتریان هیچ جایگاهی در بازاریابی نداشت اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی تولید و پیشی گرفتن تولید کالاها و عرضه نسبت به تقاضا، مدیران بازاریابی به‌طور فزاینده‌ای اهمیت فهم و درک مشتریان پی بردند و امروز شعار بازاریاب‌ها این است: شناخت و درک خریداران به صورت انفرادی همراه با شناخت یک بخش بازاریابی تخصصی.

امروزه تمامی شرکت‌های پیشرو در عرصه تولید و تجارت، جهت اثر بخشی بازاریابی از مجموعه‌ای از فنون تحقیقات بازاریابی بهره می‌گیرند و تحقیقات بازاریابی یکی از قوی‌ترین و مؤثرترین ابزارهای تصمیم گیری  مدیران بازاریابی به‌شمار می‌رود در تعریفی ساده، تحقیقات بازاریابی فرایندی است که سازمان را به بازار هدف از طریق جمع‌آوری اطلاعات مرتبط می‌کند. اطلاعات حاصله از تحقیقات بازار در کنار تجربه و دانش مدیران راهبردی، راهنمای آن‌ها در انتخاب تصمیم‌های درست به‌شمار می‌آید.

تحقیقات بازاریابی نخستین گام در راه شناختن خریداران و تحلیل رقبا است و در نتیجه زیربنای مدیریت سازمان‌هایی است که برنامه کار خود را با توجه به نیازها و خواسته‌های مشتریان تنظیم می‌کند از تحقیقات بازاریابی در تعیین سیاست‌های بازاریابی استفاده می‌شود و به این ترتیب از عوامل قابل کنترل و خارج از کنترل بازار به بهترین صورت استفاده می‌شود. در واقع تحقیقات بازار کمکی برای کارخانه‌های تولیدی است تا خطر اتخاذ تصمیم‌های اشتباه در آن‌ها کم شود، یا در کمپین‌های تبلیغاتی به این آگاهی برسند که مخاطب چه چیزی را دوست دارد، یا اینکه بعد از کمپین به تأثیر تبلیغ خود پی ببرند.

تلاش‌های متعددی برای تعریف تحقیقات بازاریابی صورت گرفته و بعضی از آن‌ها سبب شده‌است تا «تحقیقات بازار» به جای «تحقیقات بازاریابی» استفاده شود و همه جنبه‌های آن را پوشش دهد. با این وجود یک تفاوت اساسی بین دامنه فعالیت‌هایی که این دو واژه را پوشش می‌دهند، وجود دارد. مسئولیت تحقیقات بازار بسیار گسترده‌است، درحالی که تحقیقات بازاریابی به یافتن اطلاعات در مورد بازار یک محصول خاص محدود می‌شود. امروزه بازاریابی به عنوان یک وظیفه خاص مدیریتی است که کلیه فعالیت‌های مرتبط با توسعه، تولید و توزیع محصولات به بازارهای خاص، یعنی جایی که باید رضایت مصرف‌کنندگان آن‌ها تأمین شود را در بر می‌گیرد؛ بنابراین تحقیقات بازاریابی، توسعه محصول، شناخت بازار، روش‌های مناسب فروش، توزیع، تبلیغ و تسهیلات خدمات/فروش را در بر می‌گیرد و در واقع، همه جنبه‌های فعالیت‌های کسب و کار از «مرحله ایده» تا «رضایت مشتری» را پوشش می‌دهد.

در محیط بازار امروز شیوه های بسیار متفاوتی وجود دارد که از طریق آن ها محصولات و خدمات و برنامه ریزی بازاریابی مرتبط با آن ها می توانند بر ایجاد و افزایش ارزش ویژه ی برند؛  تاثیرگذار باشند. راهبردهای شبکه  توزیع ، استراتژی های ارتباطی، راهبردهای قیمت گذاری و سایر فعالیت های بازاریابی می توانند تحت تاثیر ارزش ویژه ی برند تقویت و یا تضعیف شوند.

مدل ارزش ویژه ی برند از دیدگاه مشتری برخی از نکات را در زمینه شناسایی این تاثیرات ارائه می دهد بر اساس این مدل برای رسیدن به ایجاد وفاداری در مشتریان باید از ۴ مرحله گذر کرد:

۱ – شناخت و ایجاد تمایز

۲- ایجاد معنا و ارزش برند

۳- جلب اعتماد و رضایت مشتری

۴- ایجاد وفاداری و تعلق عاطفی و روانی به برند

بر این اساس می توان با شناخت نقاط قوت و تدوین جوهره برند در کلیه عوامل تاثیرگذار بر روی برند (فروش , توزیع, خدمات پس از فروش) , اقدام به ساخت یک تصویر بهتر برای جلب رضایت و حس مثبت مشتریان نمود که در نهایت منجر به  ایجاد وفاداری و ارتباط حسی مشتریان با برند می گردد. برنامه های ایجاد وفاداری یا تکرار خرید ، از شیوه های آشنایی هستند که بازاریان با بهره گیری از آنها می توانند روابط نزدیکتری را با مشتری های خود ایجاد کنند. هدف این برنامه ها شناسایی، حفظ و افزایش بازده شرکت از بهترین مشتری ها با بهره گیری از روابط بلند مدت دوسویه و ارزش آفرین است. شرکت ها در تمامی صنایع با طراحی و ایجاد برنامه های وفاداری از طریق ارائه خدمات تخصصی ، ارسال نامه های خبری و جوایز  تلاش می کنند تا در این زمینه موفق باشند.

فرآیند تبلیغات بازاریابی در هشت گام صورت می پذیرد:

  1. شناخت مشکل
  2. طرح ریزی نقشه تحقیقات
  3. برگزیدن الگوی مناسب
  4. جمع آوری اطلاعات
  5. تحلیل داده ها
  6. ارائه یافته ها
  7. تصمیم گیری نهایی
  8. عمل بر اساس یافته ها

خدمات مربوط به تحقیقات بازاریابی درآژانس برندینگ ایده:

  • شناخت رقبا
  • ارزیابی جایگاه فعلی برند در بازار
  • طبقه بندی مخاطبین
  • مطالعه و شناخت بینش و رفتار مشتریان
  • مطالعه قدرت نفوذ برند در بازار
  • مطالعه و تحلیل جایگاه رقبا
  • مطالعه و بررسی نقاط تشابه و تمایز با رقبا
  • مطالعه و بررسی نقاط ضعف و قوت سازمان و فرصت ها و تهدیدها در بازار(SWOT)

برخی از پروژه‌های ما در حوزه تحقیقات بازاریابی