مهره های شطرنج

تدوین استراتژی برند چیست؟

استراتژی موثر برند اندیشه ای واحد را ایجاد میکند که تمام رفتارها، اقدام‌ها و ارتباطات حول محور آن همسو میشوند. این استراتژی ها برای تمام محصولات و خدمات کارکرد دارد و در طول زمان تاثیر گذار می باشد. بهترین استراتژی‌های برند چنان متمایز و قدرتمند هستند که رقیب را از میدان بدر میکند. چه برای مدیرعامل شرکت و چه برای کارکنان، صحبت درباره استراتژی ساده است. استراتژی برند بر اساس چشم انداز شرکت پی ریزی میشود و با استراتژی کسب و کار همسو میگردد و از درون ارزشها و فرهنگ شرکت ریشه میگیرد و شناخت عمیقی از نیازها و ادراکات مشتری را منعکس میکند.

استراتژی برند، جایگاه سازی، تمایز مزیت رقابتی و پیشنهاد ارزش منحصر به فرد را برای برند تعریف میکند. استراتژی برند باید به طور هماهنگی با تمام ذی‌نفعان مرتبط باشد. مشتری‌های خارج از محیط شرکت، رسانه‌های جمعی و مشتری‌های داخلی (مثل کارکنان، هیئت مدیره، تامین کنندگان اصلی). استراتژی برند همچون نقشه راهی است که بازاریابی را هدایت کرده و کار را برای فروشندگان و فروش بیشترآسان میکند و همچنین برای کارکنان، شفافیت، شرایط کاری و انگیزه به ارمغان می آورد.

برندسازی دانشی است که با برتری دادن به یک نام تجـاری برای افزایش اعتبـار و شهـرت برند در بازار وارد رقابت میشود. اعتبـار و شهرت یک برند به طور مستقیم می تواند منجـر به فروش بیشتر و قیمت گران تر محصولات و خدمات شود. برندینگ روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است. با برندسازی، نام شرکت، محصـول یا سازمانی را در بازار رقابت شناخته تر می کند و با اعتبـار بخشی باعث ایجاد تمایز بین شرکت ها و محصول‌های رقیب می شود. به وسیله برندسازی برای محصـولات یا خـدمات خود یک شـخصیت خلق می کنید که مجمـوعه ای از خصـوصـیات و تعهـداتی است که نیـازهای مشـتریان و مخـاطبان شما را برآورده می کند. برندسازی چند هدف اصلی که باعث ساختن محصولات جدید در بازار و افزایش شهرت محصولات قدیمی در بازار  میشود را دنبال می کند.

 

۱. افزایش شهرت محصولات قدیمی در بازار

۲. جلب مجموعه ای از مشتریان وفادار و سودآور

۳. اعتلای وجهه و اعتبار یک شرکت

۴. ثبات و دوام فروش    

۵. از همه مهم تر تولید ثروت برای صاحبان برندها

 

بنابراین برندسـازی می تواند در فرآیند فروش تاثیرگذار باشد. مشتریان همواره حاضرند پول بیشتری برای برند شناخته شده بپـردازند چـرا که محصـولات و خدمات برند شـده می توانند اعتماد بـرندسـازی و مشتریان را جلب کنند. با جلب توجـه و به یادماندنی تر شدن در حافـظه مشـتریان، خصـوصا برای سـازمان ها و شـرکت هایی که در تبلیـغات و رسـانه های مختلف حضـوری فعـال دارند، باعث اثربخش شدن هزینه های تبلیغاتی و رسانه ای می شود.

 

چه کسی استراتژی برند را توسعه میدهد؟

معمولا این کار را یک تیم انجام میدهد چرا که هیچ کس به تنهایی قادر به انجام آن نیست. در حقیقت توسعه استراتژی برند نتیجه گفت و شنودهای گسترده بین مدیر عامل شرکت؛ بخش های بازاریابی، فروش تبلیغات، روابط عمومی عملیاتی (تولید) و توزیع است شرکتهای جهانی اغلب برای این کار افرادی را استخدام میکنند که شامل متفکران مستقل و صاحب نظران شرکتهای بازاریابی استراتژیک و مشاوران برند میشود گاهی برای توسعه استراتژی باید متفکری خلاق و مجرب در زمینه استراتژی را از بیرون دعوت کرد تا اتفاقات درون شرکت را بررسی کند گاهی اوقات نیز در استراتژی برند در آغاز فعالیت یک شرکت به واسطه وجود افراد دور اندیش و با بصیرت ایجاد میشود.

نقش مشاور در ایجاد استراتژی برند تسهیل روند است که با پرسیدن سوالهای درست فراهم آوردن ایده ها و داده های مرتبط جمع بندی موضوعات اصلی و دستیابی به راه حل محرز میشود. اهمیت استراتژی برند و هزینه ایجاد هویت برند باید در بالاترین سطح یک سازمان و در سراسر بخش‌های عملکردی آن درک شود نه فقط در بخش فروش و بازاریابی بلکه بخش منابع انسانی عملی و مالی و قانونی نیز باید به اهمیت آن آگاه باشند.

خدمات مربوط به تدوین استراتژی برند در آژانس برندینگ ایده :

  • تحقیقات بازاریابی
  • تحقیقات برند
  • مشاوره درباره هویت برند
  • تدوین ویژگی‌ها و مزایای برند
  • تدوین ساختارهای برند در یک شرکت
  • تعیین جایگاه ذهنی برند
  • تعریف شخصیت و هویت برند
  • تدوین استراتژی های توسعه خدمات برند، توزیع و قیمت گذاری، خدمات مشتریان

برخی از مشتریان ما در حوزه تدوین استراتژی برند