توسط: admin در: آگوست 02, 2021 در: مقاله ها نظر: 0

شما میتوانید یک کارفرما یا صاحب یک کسب و کار مشخص باشید. هر کسب و کاری که داشته باشید ضمن تبعیت از قوانین ثبت و دفتری کشور خودتان بیشتر بدنبال کسب موفقیت‌های تجاری و مالی هستید که مستلزم رعایت برخی نکات تجاری از جمله؛ ثبت قانونی دفتر یا شرکت، ثبت عنوان تجاری شرکت یا سازمان، کسب عنوان تجاری، داشتن نماد تجاری و برخورداری از لوگو یا برند تجاری مشخص است. در حقیقت شما برای موفقیت در کسب و کارتان بدنبال تجارتی هستید که دارای نماد تجاری است و وظایف مشخص و تعریف شده ای در داخل و خارج از کشور دارد.

علاوه بر کسب و کارهای بزرگ و کوچکی که هر روزه در بازار تولید و مصرف شاهد رشد و توسعه آن هستیم بخش دیگری از مشاغل هستند که با عنوان استارت آپ‌ها و بیزینس استارت آپ‌ها آنها را میشناسیم. شاید در ابتدای این مقاله بهتر باشد به تفهیم دو اصطلاح به ظاهر کوچک بیزینس و دیگری استارت آپ بپردازیم.

 

بیزینس استارت آپ چیست؟

بیزینس ( Business) یک سازمان یا یک نظام اقتصادی است که در آن کالا یا خدمات برای یکی دیگر یا برای پول مبادله می‌شود. هر کسب و کاری نیاز به نوعی سرمایه گذاری دارد و البته در ضمن سرمایه گذاری به بخش دوم یعنی مشتری نیاز دارد تا خروجی سازمان که میتواند تولیدات یا خدمات باشد به فروش رسیده و سازمان را به سود برساند.

این چند خط تعریف ابتدایی از بیزینس بود اما زمانیکه صحبت از استارت آپ است منظورمان چیست؟ استارت آپ ( Start app) معادل همان شرکت‌های نوپا است اما با یک تفاوت که شرکت‌های نوپایی که بر محوریت تکنولوژی و فن آوری فعالیت داشته باشند را شامل خواهد شد.

به عبارت بهتر بیزینس استارت آپ شرکت یا سازمانهایی نوپایی را شامل می شود که با محوریت تکنولوژی یا فن آوری در حال فعالیت اقتصادی و سوددهی هستند. اما این قبیل شرکت ها یا سازمانها یک تفاوت عمده ای نیز با کسب و کار دارن و تفاوت آنها در زمینه فعالیت آنها است که عمدتا بر مبنای تکنولوزی و فن آوری و اپلیکیشن‌های وابسته به دنیای دیجیتال است. چیزی مشابه دیجی کالا که معادل آمازون است. یا حتی سایت کافه بازار که معادل گوگل پلی است و هزاران سایت و کسب و کار آنلاین دیگری که از آنها با عنوان سازمان یا شرکت‌های استارت آپ بیزینس یاد می‌شود.

به عبارتی بیزینس استارت آپ‌ها فعالیت‌های اقتصادی هستند بیشتر شرکت ها یا سازمان‌های اقتصادی نوپا را شامل شده اند. فعالیت هایی که با محوریت فن آوری و از طریق دنیای دیجیتال و اینترنت و فروش آنلاین به سود دهی می‌رسد. در ادامه به این مهم نیز باید اشاره کنیم که برخی بین استارت آپ‌ها (کسب و کارهای نوپا) با کسب و کارهای کوچک (Small business)  تفاوت‌های را قائل هستند. به عبارت بهتر استارت آپ یک کسب و کار جدید است. شاید اگر ( New business A)  به استارت آپ اطلاق کنیم بهتر باشد.

با این تعاریف زمانیکه این شرکت یا سازمانهای نوپای اقتصادی که بر محویت تکنولوژی و فن آوری فعالیت دارند به فعالیت اقتصادی می‌پردازند و بر همین مبنا دست به تولید یا ارایه خدمات به ازای پول یا کالا و خدمات دیگری دست می‌زنند این بیزینس استارت آپ شکل گرفته است.

اما با تمام این تفاسیر برای آنکه یک کسب و کار کوچک یا بزرگ راه اندازی کنیم یا حتی یک پلن کسب و کار داشته باشیم چه اقداماتی را باید انجام دهیم. شاید شما نیز جزو معدود افرادی باشید که قصد راه اندازی کسب و کار را دارد و البته میخواهد بداند که در دنیای دیجیتال مارکتینگ چگونه میتواند یک پلن تجاری ( Business Plann) و پلن فروش ( Marketing Plan)  برای خودش داشته باشد.

با توجه به تعریفی که از بیزینس استارت آپ شد و ماهیت مشاغل استارت آپی که بیشتر ماهیت فن آوری و فروش آنلاین و دیجیتال مارکتینگ دارند باید گفت؛ شما میتوانید به عنوان یک کارفرما یا صاحب یک کسب و کار مشخص، برای تداوم بهتر کسب و کارتان و چه بسا فروش بهتر و بیشترمحصولات یا خدمات خودتان بدنبال استفاده از فرصت‌های دنیای دیجیتال و کسب وکارهای آنلاین در این زمینه باشید. ازاینروی برای برخورداری از مزایای تجارت اینترنتی در عصر صفر و یک‌ها بدنبال راهکارهای موثر و اثرگذار هستید اما تاکنون در این مورد چه کاری انجام داده اید و آیا برای حضور و تداوم در عرصه تجارت بین‌المللی و حتی اشتغال با ابزارهای تجارت آنلاین اقداماتی را انجام داده‌اید؟

برای حضور درعرصه‌های بین‌المللی و تجارت شاید همچون گذشته حفظ ارتباطات و تجربیات سنتی کار در بازار از جمله؛ حفظ ارتباطات با اتاق‌های بازرگانی مختلف، فکس، تلفن پاسخگو باشد، اما قطعا برای حضور در عرصه تجارت بین المللی و فروش آنلاین و تبلیغات و شناخت محصولات به طیف وسیع‌تری از جامعه جهانی کافی نخواهد بود. شما برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی نیاز به برخورداری از تجربیاتی خاص و تخصصی در خصوص فروش آنلاین و تجارت بین الملل و تدوین یک طرح تجاری در داخل و خارج از کشور هستید برای این کار چه مقدماتی را انجام داده اید؟

 

 

بیزینس پلن چیست؟

 

چگونه یک طرح تجاری و بیزینس پلن داشته باشیم؟

فراموش نکنید بیزینس به معنای انجام هرگونه تجارت داخلی و خارجی، نیاز به تدوین طرح تجاری سازمان یا شرکت شما دارد. اگر هدف و انگیزه شما از تدوین یک طرح اولیه کسب و کار ” بیزینس “ به معنای انجام معاملات در سطح بین المللی است باید بدانید که؛ برای موفقیت در بخش تجارت بین المللی نیازمند تدوین طرح‌های کسب و کار در سطح بین الملل هستید. برنامه تجارت آنلاین یا تجارت الکترونیکی از جمله این اقدامات اولیه است. همچنین در این راه هیچ چیزی به شما به اندازه یک طرح اولیه فروش آنلاین وکسب و کار دیجیتال کمک نخواهد کرد.

داشتن یک استراتژی خوب به همراه یک برنامه تجاری خوب، قطعا قبل از شروع کار بسیار مهم خواهد بود. برخورداری از یک طرح تجاری آماده و اجرا شده ، به شما در اجرای نقشه‌های تجاری و بیشتر تجارت الکترونیک طی یک برنامه طولانی مدت کمک خواهد کرد. چنین طرح و برنامه‌ای به شما کمک خواهد کرد تا تجارتی بلند مدت به همراه فعالیت‌های سودآوری داشته باشید.

در این مقاله نیز ما سعی کرده‌ایم تا به شما نشان دهیم که چگونه میتوانیم طی یک برنامه اولیه یک طرح تجاری مناسب به عنوان  بیزینس پلن آماده کنیم. در این مقاله از راه اندازی کسب و کار و چگونگی نوشتن یک طرح تجاری به شما خواهیم گفت. همچنین در ادامه به چگونگی نوشتن یک طرح تجاری مناسب و طرح فروش و تبلیغات برای کسب و کار شما نیز اشاره خواهیم کرد. طرح فروش و تبلیغاتی که میتواند در ارایه یک برنامه کاری موفق به شما حداقل ایده‌های لازم را ارایه بدهد. ایده‌هایی که میتواند منجر به راه اندازی یک کسب و کار و یک طرح و برنامه کاری موفق برای شرکت یا سازمان شما در عرصه تجارت بین المللی باشد.

ازاینروی باید بگوئیم اگر برای داشتن یک طرح موفق تجاری در کسب و کار و به عبارتی یک بیزینس پلن، براساس ماده‌های زیر بتوانید یک نقشه و طرح تجاری برای کسب و کار خودتان بنویسید قطعا میتوانید شروع بسیار مناسبی در ارایه یک طرح کسب و کار و امورات بازرگانی و تجاری کسب و کار خودتان داشته باشید. این ماده‌ها عبارتند از ؛

 

  1. چرا به یک طرح تجاری و یک طرح کسب و کار نیاز دارید؟
  2. 10 گام برای داشتن یک طرح کسب و کار موفق چگونه خواهد بود ؟
  3. چگونه یک متن مناسب برای ورد به این عرصه بنویسیم؟.( متن مقدماتی)؛
  4. خلاصه از اهداف و عملیات اجرایی شرکت یا سازمان
  5. خلاصه ای از سوابق گذشته شرکت
  6. تحقیقاتی که از بازار و رقبا داشته اید.
  7. تدوین استراتژی فروش و بازاریابی
  8. مدیریت تیم
  9. عملیات
  10. گزارش فروش
  11. آینده نگری مالی
  12. ریسک ها و خطرات

 


دوره آموزشی بیزینس پلن

چرا به یک بیزینس پلن یا طرح تجاری نیاز داریم؟

با توجه به محبوبیتی که تجارت الکترونیکی و بیشتر فروش آنلاین محصولات و خدمات در سال‌های اخیر داشته است، رقابت بین فروشگاه‌های آنلاین به طور متناسب افزایش یافته است. این بدان معناست که در چنین فضای رقابتی، شرکت شما برای ادامه حیات و همچنین کسب سود طولانی مدت به بنیادی مستحکم نیاز دارد.

طرح تجاری به شما این امکان را می‌دهد که فضای رقابتی را تجزیه و تحلیل کنید و استراتژی‌هایی مناسب مجموعه خودتان را تدوین کنید تا از سایر شرکت‌ها متمایز شوید. با تجزیه و تحلیل بازار می‌توانید ببینید که چه چیزهایی در بازار لازم است ، چه چیزی در بازار کم است و چه اشتباهاتی در بازار توسط سایر رقبا روی داده یا حتی خودتان ناخواسته تن به این اشتباهات داده‌اید و در ادامه بر این اساس چگونه می‌توانید کار خود را بهبود ببخشید.

در عین حال ، تهیه یک طرح تجاری به شما این امکان را می‌دهد تا به درک بهتری از انتظارات مشتریان بالقوه خود برسید. بفهمید که مشتریان از برند و تولیدات یا خدمات شما چه انتظاراتی داشته‌اند و شما چه کرده‌اید. دانستن تقاضای مصرف کنندگان  یک مزیت اضافی برای شما محسوب خواهد شد. همچنین داشتن یک برنامه به شما این امکان را می‌دهد تا کل تیم بتوانند بر روی اهداف یکسان کار کنند و با کار هماهنگ به هدف و انگیزه اصلی از بیزینس برسید.

علاوه براین، اگر برای تداوم بهتر کار بدنبال سرمایه گذاری هستید، باید یک بیزینس پلن مناسب در دست داشته باشید. چرا که بسیاری از سرمایه گذاران یا صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک دوست دارند قبل از سرمایه گذاری در یک شرکت، طرح سازمانی یا شرکتی، بیزینس پلن شما را بررسی کنند و در مقابل دست به بررسی برنامه‌های خودشان بزنند و در نهایت به یک جمع بندی برسند که آیا میتوانند بر روی طرح ارایه شده از سوی سازمان یا شرکت متقاضی سرمایه گذاری بکنند یا خیر. حتی اگر متقاضای دریافت وام از بانک هم باشید به چین طرح و برنامه ای احتیاج خواهید داشت. به همین دلیل ، اگر به فکر سرمایه گذاری هستید ، به یک بیزینس پلن و طرح تجاری قطعا نیاز خواهید داشت.

 

چگونه یک طرح تجاری ( بیزینس پلن) را در 10 گام تهیه کنیم؟

هنگام تهیه طرح تجاری خود باید دقت کنید که چنین برنامه‌ای طولانی نباشد. شما میتوانید با توجه به افراد یا اشخاصی که قرار است برنامه یا بیزنیس پلن خودتان را به آنها تحویل بدهید یک الگوی قبلی از آن تهیه کنید. همچنین توجه داشته باشید که بر مبنای این الگو، طرح تجاری پیاده شده بر روی کاغذ بیشتر از 15 یا 20 صفحه نباشد. اگر بیزینس پلن شما قرار است به یک نفر ارایه بشود از یک متن و ساختار دستور زبانی مشخصی تبعیت کند و اگر قرار است به دو یا چند نفر چنین طرح تجاری ارایه بشود از دستور زبان دیگری تبعیت بکند. پس تعداد افرادی که قرار است طرح یا بیزیس پلن شما را مطالعه بکنند بشناسید و بدانید که از کدام ساختار زبانی باید استفاده بکنید. به عبارتی درست نویسی را در نوشتن یک بیزینس پلن یا همان طرح تجاری حتما رعایت کنید.

 

  1. گام اول – متن مقدماتی بنویسید

ابتدا مقدمه ای برای طرح تجاری یا بیزینس پلن خودتان بنویسید و از عناصر زیر در متن مقدماتی بهره ببرید؛

  • آدرس خریدار
  • تاریخ
  • نشانی شما
  • نام شخص یا سازمان مورد نظر

در چند پاراگراف اولیه ضمن معرفی خودتان به بیان خواسته تان بپردازید و بیان کنید که چرا با این شخص ارتباط برقرار کرده اید. همچنین در ادامه خیلی مختصر عنوان کنید که شرکت یا سازمان شما چه کاری انجام می‌دهد و آنچه در این پرونده یا بیزینس پلن  عنوان شده است چه مسائلی خواهد بود.

درادامه متن مقدماتی چنین بیزینس پلنی حتما انتظارات خودتان را از طرف مقابل عنوان کنید و شماره تماسی را نیز در متن مقدماتی قرار دهید تا فرد مقابل بداند با چه شماره ای باید تماس بگیرد. بعد از اینکه متن مقدماتی خود را آماده کردید، باید در صفحه بعد نشان دهید که خواننده در این متن طرح ارایه شده چه اطلاعاتی را پیدا خواهد کرد. شما باید این صفحه را تا حد ممکن ساده بنویسید و حتی می توانید آن را به عنوان جلد طرح تجاری ارائه شده نیز در نظر بگیرید. لطفا دقت کنید که کلیه اطلاعات ارایه شده و بالاخص متن مقدماتی از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که نخستین صفحات بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب شما دارد. همچنین میتوانید در صفحات ارایه شده به موارد زیر اشاره کنید؛

  • لوگو
  • نام شرکت
  • اسامی بنیانگذاران و شرکای موسس شرکت یا سازمان
  • کلمات “طرح تجاری” را روی جلد برجسته کنید
  • عکسی از محصول یا خدمات خود را در جلد صفحه طرح تجاری حتما بگنجانید.
  • تاریخ

در آخر، قسمت “محتویات” را آماده کنید. به این ترتیب، شخصی که چنین طرح تجاری یا بیزینس پلن را می‌خواند، می‌تواند بفهمد که در کدام صفحه به کدام مطالب دسترسی پیدا خواهد کرد.

 

آماده سازی بیزینس پلن

 

  1. گام دوم – خلاصه ای از اهداف و عملیات اجرایی شرکت یا سازمان

این بخش یکی از مهمترین زمینه‌های برنامه کاری شما خواهد بود. این بخش تعیین خواهد کرد که طرف مقابل تمایلی به مطالعه طرح و برنامه تجاری شما ( بیزینس پلن ) دارد یا خیر؟. چرا که این بخش چکیده‌ای از شیوه مدیریت طرح و برنامه تجاری شما خواهد بود  اگرچه این قسمت در ابتدای طرح و برنامه تجاری شما ارائه خواهد شد اما توصیه می‌کنیم پس از پایان تمام جزئیات بیزینس پلن یا طرح بیزینس استارت آپ خودتان این بخش نوشته شده و به مخاطب یا طرف مقابل ارایه گردد چرا که این بخش حاوی خلاصه ای از تمام جزئیات مربوط به شرکت شما خواهد بود از اینروی پیشنهاد می‌کنیم در این بخش به موارد زیر حتما اشاره کنید؛

  • مفهوم تجارت (به طور خلاصه آنچه را که انجام داده اید بنویسید)
  • اهداف و چشم انداز تجاری سازمان یا شرکت شما. (چه کاری می خواهید انجام دهید)
  • توضیحات محصول یا خدماتی که ارایه می‌دهید و تفاوت آن با سایر محصولات
  • مخاطبان جامعه هدف شما
  • برنامه بازاریابی شما
  • وضعیت مالی فعلی شما (سود فعلی شما)
  • وضعیت سودآوری آینده شما
  • چقدر برای سرمایه گذاری می‌خواهید؟
  • تیم شما

 

  1. گام سوم – خلاصه ای درباره شرکت

در گام سوم نوشتن طرح بیزینس پلن یا طرح بیزینس استارت آپ شرکت لطفا جزئیات شرکت یا سازمان را برای مخاطب شرح دهید. به عنوان مثال برای مخاطب خودتان توضیح دهید که؛

  • از چه زمانی در حال برنامه ریزی برای چنین طرح تجاری بوده اید؟
  • آیا برای اجرای چنین طرح تجاری مواردی را شروع کرده اید یا خیر؟
  • اگر کاری را شروع کرده اید آن مورد چه چیزی بوده مربوط به کدام قسمت بوده و چقدر بر روی آن کار کرده اید؟
  • از سویی دیگر حتما مشخص کنید که تیم شما چند نفر عضو دارد و چند نفر شریک هستید.
  • آیا شرکت جا و مکان مشخصی دارد یا خیر؟

در این مرحله نخست به این قبیل سئوالات پاسخ داده و سپس در ادامه اشاره کنید که شرکت یا سازمان شما به نسبت سایر رقبا در بازار از چه ویژگی‌ها و البته تمایزاتی برخوردار است که سایر شرکت‌ها چنین امتیازاتی را ندارند. به عبارتی بیزینس پلن  شما برای برند شما چه چیزهایی دارد که سایر مارک ها یا برندها ندارد؟

  • محصول شما با کدام ویژگی‌ و مشخصه‌ برجسته است؟
  • چه فرصت‌هایی به مصرف کنندگان ارائه می‌دهید؟
  • کدام بخش از مشکلات مصرف کننده را حل می‌کنید؟
  • مصرف کنندگان با انتخاب شما چه سودی کسب خواهند کرد؟

پس از پاسخ به این بخش از سئوالات وارد گام چهارم از طرح تجاری خودتان بشوید.

 

  1. گام چهارم – تحقیقات بازار و رقبا

گام چهارم طرح تجاری شما (بیزینس پلن شما )، شامل تجزیه و تحلیل شما از بازار و رقبای شما است. در حین تهیه این بخش لطفا بر روی موارد زیر تمرکز کنید؛

  • بازاری که وارد آن می‌شوید یا قرار است وارد آن بشوید چقدر بزرگ است؟. آیا این بازار به رشد خود ادامه خواهد داد؟
  • در آینده چه نوع شکافی در این بازار به وجود خواهد آمد؟. آیا مطمئن هستید که چنین شکافی وجود خواهد داشت؟ آیا می‌توانید چنین شکافی را ثابت کنید؟
  • ساختار جمعیتی بازار مد نظر چگونه است؟ جنسیت ، سن ، مشاغل و علایق مصرف کنندگان چیست؟ (شناسایی این موارد به شما در تهیه استراتژی‌های بازاریابی کمک خواهد کرد).
  • آیا هنوز محصول یا خدماتی را به بازار ارایه کرده‌اید؟. اگر این کار را انجام داده‌اید، چه کسی یا چه طیفی از مردم و مصرف کنندگان از چنین محصول یا خدماتی استقبال کرده است؟

علاوه برذکر چنین مواردی در طرح کسب و کارخودتان حتما به وضعیت رقیب نیز بپردازید و یک تجزیه و تحلیل از وضعیت رقبای خودتان نیز داشته باشید. همچنین جوانب مثبت و منفی بازار و رقبا را نیز شرح دهید و در ادامه توضیح دهید که؛

  • چگونه میتوانید محصول یا خدمات خودتان را با توجه به چنین اطلاعاتی توسعه دهید؟
  •  در طرح تجاری کسب و کار خودتان به طرف مقابل عنوان کنید که وضعیت بازار و البته رقابت و رقبا در بازار چگونه است؟
  • همچنین مشخص کنید که قرار است در آینده چگونه با بهره گیری از کاستی‌های رقبای خود سود بیشتری کسب کنید.
  • و همچنین چه ویژگی‌هایی شما را از رقبای خود متمایز می‌کند؟ و چرا شما از آنها بهتر هستید؟

  1. گام پنجم – استراتژی بازاریابی و فروش

گام پنجم کارشما، نوشتن استراتژی بازاریابی و فروش بیزینس استارت آپ است. نوشتن استراتژی بازاریابی و فروش برای طرح تجاری شما بسیار مهم خواهد بود.همچنین شما به عنوان صاحب یک کسب و کار که در حال طراحی یک پلن کسب و کار هستید باید یک مطالعه دقیق در مورد استراتژی‌های فروش و بازاریابی محصول یا خدمات خودتان در بازارهای داخل و خارج داشته باشید.

باید توجه داشته باشید که حتی اگر برنامه‌ای برای بازاریابی سازمان یا شرکت ندارید این موضوع تحت هیچ شرایطی نباید با موضوع استراتژی فروش شرکت یا سازمان شما اشتباه گرفته شود.همچنین شما با تدوین استراتژی‌های بازاریابی مناسب، میتواند به افزایش فروش شرکت کمک کنید. برای این بخش از طراحی پلن کسب و کار شما که ارایه یک طرح تجاری یا یک طرح بیزینس استارت آپ به طرف مقابل بود می‌توانید در این گام طی چند صفحه به موارد زیر نیز اشاره کنید؛

  • محصولات و خدمات شما چگونه پاسخگوی نیازهای مصرف کنندگان خواهد بود؟
  • آیا شرکت‌های دیگری هستند که از همان استراتژی شما پیروی کنند؟
  • اگر شرکت‌هایی هستند که این کار را می کنند ، چرا مصرف کنندگان کالای شما را ترجیح می دهند؟
  • قیمت محصول یا خدمات شما
  • کیفیت محصول یا خدمات شما
  • خدمات و پشتیبانی پس از فروش شما چگونه خواهد بود؟
  • بعد از گنجاندن این موارد ، باید در مورد استراتژی بازاریابی خود صحبت کنید.
  • برنامه و بودجه ای که برای بخش دیجیتال مارکتینگ از جمله Google Adwords در نظر گرفته اید؟.
  • چگونه کار SEO که بخش مهم دیجیتال مارکتینگ و فروش آنلاین سازمان شما خواهد بود را انجام خواهید داد و چه برنامه هایی برای دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت و سئو سایت و فروش آنلاین محصولات یا خدمات خودتان دارید؟.
  • استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی شما چگونه خواهد بود؟
  • آیا از تبلیغات بنری بهره مند خواهید شد؟
  • آیا در کانال‌های آفلاین کارهای تبلیغاتی انجام می‌دهید؟ اگر چنین است ، چقدر بودجه می دهید؟
  • آیا پشتیبانی روابط عمومی خواهید داشت؟.
  • استراتژی بازاریابی ایمیل شما چگونه خواهد بود؟

 

استارت آپ

 

  1. گام ششم – مدیریت تیم و اعضای تیم

در گام ششم طراحی پلن کسب و کارتان برای طرف مقابل تجاری شما باید به جزئیات تیم خودتان بپردازید. و جزئیات مربوط به تیم را به فرد یا سازمان مقابل طی چند صفحه شرح دهید؛

  • تیم شما چند نفر است؟
  • چند نفر در تیم موسسه سازمان یا شرکت حضور خواهند داشت؟ و شرکت چند شریک دارد؟.
  • نقاط قوت و ضعف تیم شما چیست؟
  • تجربه و اطلاعات پیشین اعضای تیم شما چگونه است؟
  • اطلاعات پیشین تیم چگونه است ؟.
  • این تجربیات چقدر با شغل فعلی شما مرتبط هستند؟
  • آیا افراد دیگری را در همان صنعت و همان کار می شناسید؟
  • آیا می توانید از این افراد مشاوره یا راهنمایی بگیرید؟

  1. گام هفتم عملیات

گام هفتم ارایه طرح پلن کسب و کار شما چندان پیچیده نخواهد بود.  شما در این بخش قرار است جزئیاتی از عملیات اجرایی سازمان یا شرکت را به فرد مقابل که میتواند متقاضی شراکت در این سازمان باشد ارایه بدهید. لذا به موارد زیر حتما در این بخش اشاره نمائید مواردی همچون؛

  • ضرورت راه اندازی وب سایت سازمان و اینکه آیا وب سایت خود را راه اندازی کرده اید یا خیر؟
  • آیا زیرساختی برای فروش از طریق وب سایت خود طراحی کرده اید یا خیر؟
  • زیرساخت تجارت الکترونیکی شما چقدر ایمن است؟
  • آیا همه سیستم های پرداخت جایگزین در سایت شما موجود است؟
  • آیا برای محصولات خود به انبار نیاز دارید؟ آیا در حال حاضر انبار دارید؟
  • شرکت شما به چه نوع دستگاه‌ها ، ابزارها یا نرم افزارهایی نیاز دارد؟
  • آیا تیم شما صلاحیت مدیریت عملیات شرکت یا سازمان شما را دارد؟
  • اگر تخصص و توانایی تیم کافی نیست آیا قصد رشد و توسعه نیروی انسانی و تیم خود را دارید یا خیر؟.
  • به چند تیم نیاز دارید؟

 

  1. گام هشتم – گزارش فروش

اگر شرکت یا سازمان شما در حین کار شروع به فروش کرده یا به زودی این کار را انجام خواهد داد، باید گزارشی از فروش و میزان فروش و سیاست گذاری‌های فروش سازمان یا شرکت در پلن کسب و کارتان ( بیزینس استارت آپ ) که یک طرح تجاری است اشاره بکنید. شما در این مورد میتوانید به مواردی همچون موارد زیر در لیست قابل ارایه اشاره کنید؛

  • آیا فروش محصولات خود را آغاز کرده اید؟
  • آیا محصولات شما برای فروش آماده هستند یا اینکه لازم است از صفر محصولات یا خدمات تولید شده و سپس به بازار ارایه شوند؟
  • یا حتی قرار است محصولات یا خدمات قابل فروش از منابع دیگر تامین و تهیه گردند؟
  • چقدر زمان می‌برد تا محصولات یا کالا برای فروش آماده بشوند؟
  • چگونه به مشتریان بالقوه خود دسترسی پیدا می‌کنید ؟
  • برای دسترسی به مشتریان بالقوه خود چه هدفگذاری و سیاست‌های یرا در پیش گرفته اید؟
  • محصولات شما در دسته‌های مختلف به طور متوسط ​​چقدر قیمت گذاری شده است؟
  • فکر می‌کنید محصولات شما چند بار به فروش می رسد؟ (برخی از اقلام را می‌توان در مدت زمان کوتاهی خریداری کرد ، در حالیکه برخی دیگر را می‌توان برای چندین سال مورد استفاده قرار داد. بنابراین ، باید مشخص کنید که چه کالاهایی را بیشتر میتوانید بفروشید.)
  • آیا محصولات شما می تواند در مدت زمان کوتاهی از طریق اینترنت قابل فروش باشد؟.یا نه باید به فکر تغییر عادت‌های خرید مصرف کنندگان و مشتریان خودتان باشید؟

 

  1. گام نهم – آینده نگری مالی

گام نهم طرح کسب و کار یا همان طرح بیزینس استارت آپ شما بخش مهم طرح تجاری یا طرح کسب و کار شما خواهد بود.  چرا که در این مرحله قرار است شما از میزان سرمایه گذاری‌های مالی صورت گرفته یا حتی منابع مالی موجود و قابل پیش بینی، توضیحاتی به افرادی که مایل به سرمایه گذاری یا شراکت در سازمان یا شرکت هستند نشان دهید. این بخش یکی از بخش‌هایی است که قطعا مورد توجه افرادی قرار خواهد گرفت که تمایل به شراکت یا سرمایه گذاری دارند. در اینجا شما باید وضعیت مالی فعلی و پیش بینی‌های مالی آینده خود را نشان دهید. در این بخش شما میتوانید به موارد زیر اشاره کنید؛

  • درآمد ماهانه کسب و کار شما چقدر خواهد بود؟ بالاترین و کمترین احتمالات مالی را آیا میتوانید برایشان بگوئید؟
  • جریان نقدینگی کسب و کار شما چگونه خواهد بود؟ چه مقدار پول در این کسب و کار ورود و خروج خواهد داشت؟
  • آیا کسب و کار شما در شرایط فعلی قادر به تامین هزینه‌های خودش هست و از چه میزان سرمایه مالی برخوردار است؟
  • بدترین حالت ممکن برای کسب و کار شما چه خواهد بود؟
  • پس از هزینه‌هایی از قبیل بازاریابی، فروش و مدیریت چه میزان سرمایه مالی برای کسسب و کار شما باقی خواهد ماند؟
  • آیا پول باقیمانده برای تداوم کسب و کار کافی خواهد بود و شرکت با چنین بودجه ای تا چه زمانی دوام خواهد آورد؟
  • همچنین می توانید برآورد خودتان از سود و زیان طرح کسب و کار ارایه شده را اینجا اضافه کنید.
  • علاوه بر این گزارش‌ها، مشخص کنید که به چه میزان مبلغ یا پشتیابی مالی برای تداوم کار احتیاج خواهید داشت.
  • این طرح کسب و کار به چه میزان سرمایه گذاری مالی نیاز دارد؟ آیا فقط یکبار سرمایه گذاری برای شرکت شما کافی خواهد بود یا می‌خواهید به صورت دوره ای یا ماهیانه در شرکت سرمایه گذاری مالی داشته باشید؟
  • این سرمایه گذاری برای چه مواردی استفاده خواهد شد؟ برای توسعه کدام زمینه‌ها استفاده خواهد شد؟
  • چگونه قصد بازپرداخت این پول یا سرمایه گذاری مالی را خواهید داشت و طی چه مدت زمانی توانایی باز پرداخت آن را خواهید داشت؟.(ممکن است سرمایه گذاران بخواهند بدانند که پس گرفتن پولشان چقدر طول می کشد.)

 

  1. گام دهم ریسک ها و خطرات

فراموش نکنید هر کسب و کاری و هرplan  busınessı با خطرات و ریسک‌های خودش همراه است.  چنین طرح بیزینس استارت آپ که بیشتر یک طرح کسب و کار به روز نیز تلقی می‌شود قطعا با ریسک‌ها و خطرات خودش همراه خواهد بود. اما در ادامه برای توضیح تداوم چنین طرح کسب و کاری که بیشتر برگرفته از طرح بیزینس پلن‌های خاص است باید به فرد مقابل در طرح ارایه شده توضیح دهید که چنین طرح تجاری یا طرح کسب و کاری با چه ریسک‌ها و خطرات مالی روبرو خواهد شد.

  • به آنها عنوان کنید که بدترین حالت ممکن برای شرکت یا کسب و کار چه خواهد بود؟
  • و اگر بدترین نوع ممکن اتفاقات مالی یا هر ریسک و خطری برای کسب و کار و چنین طرح تجاری پیش بیاید کسب و کار شما برای برون رفت از چنین وضعیتی و چنین خطری چه برنامه ای خواهد داشت؟

 

نتیجه گیری

با توجه به تعریفی که از بیزینس و استارت آپ‌ها صورت گرفت شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در نظر دارید برای راه‌اندازی کسب وکار دست به کار شده و از تکنولوژی‌های نوین و البته مشاغل نوپا استفاده کنید. چیزی مشابه علی بابا یا ریحون و دیجی کالا و هزاران سایت نوپای دیگری که امروزه از جمله مشاغل استارت آپی تلقی می‌شوند و توانسته اند از طریق تجارت آنلاین و فروش آنلاین بخشی از کسب و کارهای استارت آپ موفق باشند.

برای راه اندازی کسب و کارهایی نظیر استارت آپ که بر مبنای فوش آنلاین و البته دیجیتال مارکیتنگ توسعه یافته اند شما علاوه بر برخورداری از یک طرح تجاری یا یک طرح کسب و کار مشخص در این زمینه نیازمند توسعه و آموزش در بخش‌های فن آوری و تکنولوژی‌های نوین هستید که این مهم از جمله تفاوت‌های بارز این بخش از کسب و کارها با کسب و کارهای سنتی و البته بزرگ و توسعه یافته است.

در خاتمه باید خطار نشان کنیم که معمولا کسب و کارهایی که بر مبنای تکنولوزی و فن آوری توسعه می‌یابند به رغم برخورداری از عنوان استارت آپ بیزینس پس از مدت سه سال که شرکت یا سازمان به توسعه و سود دهی مالی بزرگ رسید به یک کسب و کار بزرگ تبدیل می‌شوند و عنوان استارت آپ را دیگر نخواهند داشت چرا که طی این مدت سه سال یا رشد و توسعه چشمگیری داشته اند و با توسعه منابع انسانی و درآمدزایی فراوانی روبرو شده اند که آنها را از مجموعه استارت آپ خارج کرده یا قطعا شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ سرمایه گذاری مالی مناسبی بر روی آن انجام داده و طرح بیزینس استارت آپ آنها را توسعه داده اند.

 

 

 

ارسال پاسخ:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *