پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟

personal-branding

«برندی که نامش شما هستید! (A Brand Called “You”)»؛ این عنوان جذاب‌ترین مقاله پرسونال برندینگ در دنیا بود که چیزی در حدود ۱۹ سال پیش در Fast Company Magazine توسط آقای Tom Peters نوشته شد و بعد از آن، پرسونال برندینگ نیز به هدفی برای بسیاری از مدیران و تاجران و ورزشکاران و بازیگران و… تبدیل شد.

چه چیزی در این مقاله خواهم خواند؟

اول از همه ببینیم که پرسونال برندینگ چه تعریفی دارد؟ و بعد از آن هم درباره پرسونال برند کمی شفاف‌سازی می‌کنیم تا بهتر با آن آشنا شویم و در نهایت ببینیم که برای پرسونال برندینگمان چه کار می‌توانیم بکنیم.

تعریف پرسونال برندینگ

در اولین تعریف پرسونال برندینگ می‌خوانیم که:

پرسونال برندینگ راهکاری‌ست برای این که برخی از ویژگی‌های یک برند را در یک انسان قرار دهیم، به این ترتیب افرادی همچون کارشناسان، کار آفرینان و هنرمندان می‌توانند در زمینه‌های کاری خود صاحب اعتبار، شهرت، شخصیت و ارزشی قابل ارائه همچون یک نام تجاری یا برند شوند.

 

personalbrand

وجه تمایز شما چیست؟ چه برندی می‌خواهید باشید؟

همین الان هم پرسونال برند دارید!

شما قرار نیست یک پرسونال برند را از اول برای خودتان بسازید. همین الان شما پرسونال برند خودتان را دارید. باور نمی‌کنید؟ نامتان را در گوگل جست و جو کنید.

اگر یک صفحه فیس بوک یا Linkedin داشته باشید به احتمال زیاد نام شما در صفحه اول نتایج خواهد بود. یا مثلا ممکن است نامتان در یک ریپورتاژ خبری محلی یا مثلا کشوری (مثل ایسنا) یا جهانی (مثل Forbes) باشد. همه‌ی این‌ها بخش مهمی از نمایش پرسونال برند شماست.

برندی که مدیر عاملش و خودش، خودمانیم!

ناراحت‌کننده‌ست؟ خوشحال‌کننده‌ست؟ به هر حال این چیزی‌ست که مردم درباره شما در بیرون می‌بینند و می‌شنوند و شما نیز باید بتوانید آن شخصی را که می خواهید مردم از شما ببینند به نمایش بگذارید. مخاطبان‌تان شما را به چه چیزی می‌شناسند؟ به چه چیزی بیشتر از همه معروفید؟

ما مدیران عامل شرکت‌های خودمان هستیم. همه‌ی ما که در دنیای کسب و کار فعالیت می‌کنیم باید به دنبال یک پرسونال برند مناسب از خودمان باشیم.

بسیار خب قبول، اما تصور ما از برند در ذهن خیلی از ما همیشه یک شرکت است که کلی هزینه برای تبلیغات و بازاریابی و… خودش می‌دهد که خودش را برند کند. ما اگر بخواهیم خودمان را برند کنیم چکار باید بکنیم؟

چگونه؟

قبل از هرکاری بدانید که پرسونال برندینگ نیز مانند برندینگ شرکت‌ها، فرایندی زمان‌بر و بسیار حساس است. اگر برندی منفی از خودتان بسازید؛ خودتان را که نمی‌توانید عوض کنید! (بر خلاف برند شرکت‌تان که کلا می‌توانید از اول با نامی دیگر، آن را بسازید).

در این قسمت، مختصری از ابتدایی‌ترین نکاتی را که برای پرسونال برندینگ‌تان احتیاج دارید، ذکر می‌کنیم:

این سه نکته را رعایت کنید:

1. شفاف‌سازی خواسته:

شفاف‌سازی کامل درباره جلوه‌ای که می‌خواهید در برابر دیگران داشته باشید را انجام دهید. تلاش نکنید تا چندین و چند پیام را از پرسونال برندتان به نمایش بگذارید؛ در واقع، مخاطب را گیج نکنید! یک هدف اصلی را نشانه بگیرید و در آن بهترین باشید.

2. در دنیای مجازی، یک دست باشید:

خب پیامی را که پرسونال برندتان قرار است منتقل کند انتخاب کرده‌اید. دستی به صفحات‌تان در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی بزنید و همه‌ی آن‌ها را با پیامی که می‌خواهید از شما منتشر شود هماهنگ کنید (به خصوص در Linkedin).

3. آن چه که به آن معروفید:

آیا می‌توانید در ۱۰ کلمه یا حتی کمتر، ارزش‌های خودتان را معرفی کنید؟ این که نتوانید خیلی سریع و کوتاه به سوال «که هستید؟» پاسخ دهید؛ یکی از بزرگ‌ترین زنگ خطرهای پرسونال برندتان و یا هر نوع دیگری از انواع برندها می‌باشد. مردم باید شما را به چه چیزی بشناسند؟ به روز بودن؟ رهبر بودن؟ یا خوش تیپ بودن؟!

چرا برندسازی شخصی مهم است؟

اگر می خواهید تاثیرگذار باشید، باید یک برند شخصی قوی ایجاد کنید. پرسونال برندینگ به شما کمک می کند تا از دیگران متمایز شوید. شما می توانید از برند شخصی خود برای نشان دادن دانش و مهارت‌تان در زمینه تخصص خود استفاده کنید. از بسیاری جهات، برندسازی شخصی، همان چیزی است که شما را به یاد ماندنی می کند.

یکی دیگر از دلایل مهم بودن برندسازی شخصی، کمک به بازاریابی مشاغل است، در واقع یکی از دلایل موفقیت آمیز بودن بازاریابی تاثیر گذار در این سال ها، پرسونال برندینگ است. شما با داشتن یک برند شخصی می توانید تجارت خود را بالا برده و شروع به تبلیغ نمایید. این کار معمولا در تجارت های کوچک مناسب تر است و برای شرکت های بزرگ کمی دشوارتر می باشد، البته برخی از افرد به خوبی آن را مدیریت می کنند. به عنوان مثال استیو جابز قبل از این که به خوبی شناخته شود، از مارک شخصی استفاده می کرد تا خود را به عنوان چهره اپل متمایز کند. به همین ترتیب ، برند شخصی Elon Musk احتمالاً بهتر از برند تجاری Tesla شناخته شده است.

منطقی است که صاحب هر شغل یا هر مدیری، بهتر است قبل از این که پیام شرکت را منتقل کند، به طور فردی با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کند.

پرسونال برندینگ چه تاثیری بر حرفه شما دارد؟

تجارت چیست؟ آرم چیست؟ مردم می خواهند چه چیزی را در برند شخصی شما ببینند؟ همه این سوالات در به وجود آوردن یک برند شخصی موثر است. در واقع همه افراد به دنبال آن هستند که ببینند چه چیزی شما را به وجود آورده است، احساس شوخ طبعی، احساسات، افکار شما و …! با ارائه این جزئیات شخصی، یک احساس لمس انسانی و دلپذیر به حرفه خود خواهید داد.

به طور خلاصه هرچه مخاطبان بیشتر جنبه شخصی شما را ببینند، احتمالا راحت تر به شما اعتماد کرده و ارتباط بیشتری با شما برقرار خواهند کرد. به این ترتیب پرسونال برندینگ این امکان را دارد که روی حرفه و حتی کسب و کار شما نیز تاثیر بگذارد.

اما چگونه یک برند شخصی بسازید که به طور موثر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و نتیجه بهتری بگیرید؟ در این قسمت به 5 استراتژی که می تواند به شما کمک کند اشاره کرده ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

5 استراتژی موثر در پرسونال برندینگ

1- قبل از هر چیز برنامه ریزی کنید.

قبل از شروع پرسونال برندینگ بهتر است در مورد این که می خواهید شهرت شما چگونه باشد به خوبی فکر کنید. بدون فکر کردن و تصمیم گرفتن ممکن است در آینده دچار مشکلات و آسیب هایی شوید. قبل از هر چیز در مورد خود به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چگونه می خواهم مردم من را ببینند؟
  • برند من چه خصوصیات ویژه ای باید داشته باشد؟
  • چه قسمتی از زندگی خود را با مخاطبانم در میان بگذارم؟
  • در چه حوزه ای می خواهم فعالیت داشته باشم؟
  • چگونه تخصص های خود را به نمایش بگذارم؟
  • از چه کانال هایی استفاده کنم؟

پس قبل از هر چیز درباره این موارد تصمیم بگیرید، زیرا تغییر شهرت پس از ایجاد اعتبار دشوار است.

2- روی صداقت و شفاف بودن تمرکز کنید.

از همان ابتدا روی داشتن صداقت وقت بگذارید. تفاوت مشخصی بین ارائه صداقت و تبلیغات دروغین وجود دارد. در اصل، برندسازی شخصی بیشتر شبیه به ایجاد یک شهرت خوب است. تبلیغات دروغین باعث می شود به عنوان یک کلاه بردار معرفی شده و بعد از مدتی مخاطبین واقعی خود را از دست بدهید.

در عوض بهتر است چه کار کنید؟ زمانی که با مخاطبین خود صحبت می کنید، چه از طریق محتوا یا پست های اجتماعی یا در یک رویداد، بهتر است روی صداقت، اصیل و شفاف بودن تمرکز داشته باشید. سعی کنید تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارید.

اما این روش چگونه به پرسونال برندینگ کمک می کند؟ همان طور که مردم به پیام و شخصیت شما جذب می شوند، طبیعتا به برند شما نیز منتقل می شود. اگر آن ها به کمک نیاز دارند یا تصمیم دارند با فردی مشورت کنند، ممکن است اولین نفری باشید که به ذهنشان خطور می کنید و چون هرگز برای ارتقا خود به آن ها فشار نیاورده اید، به شما اعتماد بیشتری خواهند داشت.

3- اصیل باشید.

اصالت به معنای همیشه عالی بودن نیست. در واقع برعکس، واقعی بودن شما، نقص‌هایتان و همان گونه که هستید را به مردم نشان می دهد. ممکن است افراد بسیاری را دیده باشید که زمانی که صحبت های قلبی خود را به اشتراک می گذارند، بیشتر دیده شده و مورد پسند عامه قرار می گیرند؛ حتی اگر گفتار و دستور زبان آن ها کامل نباشد، با این حال ما بیشتر جذب آن ها می شویم.

چرا؟ زیرا این اصالت آن ها باعث می شود که خودمانی باشند، می توانید آن ها را به عنوان دوست خود تصور کرده و با توجه به تخصص هایشان در زمان کمک بیشتر به سمت آن ها جذب شوید.

4- ارزش های واقعی خود را ارائه دهید.

منظور ما از ارزش چیست؟ در واقع بهتر است محتوایی را ارائه دهید که به موفقیت مخاطبان شما کمک کند. این می تواند راه حل هایی برای حل یک مشکل مشترک یا بینش هایی برای جلوگیری از گرفتاری ها و… باشد. به خوبی تحقیق کنید که چه مسائل و مشکلاتی در حرفه و صنعت شما وجود دارد و همچنین ترس مخاطبین شما در چیست؟ سپس از تخصص خود برای ارائه راه حل و از بین بردن این ترس های استفاده کنید.

رایج ترین راه برای ارائه ارزش های واقعی‌تان، از طریق محتوا است. قالبی را انتخاب کنید که مخاطبان شما را درگیر کند. این محتوا می تواند پست های وبلاگ، اینفوگرافیک، فیلم، پادکست یا ترکیبی از این ها باشد.

5- به یک برنامه منظم متعهد شوید.

اگر می خواهید یک برندسازی شخصی متفاوتی داشته باشید، پس نمی توانید برای یک دوره محتوا تولید کرده و سپس ناپدید شوید و دوباره به صورت تصادفی با محتوای جدید ظاهر شوید. بهتر است یک برنامه منظم برای تولید محتوا خود داشته باشید. خواه محتوای شما پست های شبکه های اجتماعی، نوشتن وبلاگ، تولید محتوای ویدویی و… باشد، مخاطبان شما نیاز به ارتباط منظم با شما دارند.

هرچه ثبات شما بیشتر باشد، مخاطب بیشتری به سمت شما جذب می شود. مسلما ممکن است هر از گاهی مشغول کارهای دیگری شوید و برندسازی شخصی خود را فراموش کنید. با این حال بهترین راه برای همگام شدن با مخاطبین خود این است که برنامه خود را به صورت مکتوب تنظیم کنید.

اقدامات شما باید با برندسازی شخصی تان مطابقت داشته باشد.

راز موفقیت یک پرسونال برندینگ، اقدامات شخصی است. بهتر است با توجه به آنچه که هستید عمل کنید. این موضوع ممکن است برای دو نفر متفاوت باشد. گاهی عملی که توسط یک شخص انجام می شود می تواند شوکه کننده باشد و مخاطبین انتظار آن را نداشته باشند. همین عمل ممکن است توسط فرد دیگر کاملا با مخاطبان آن مطابقت داشته و عملی عادی جلوه کند.

به عنوان مثال، خبری مربوط به مصرف مواد مخدر توسط یک ورزشکار خاص را تصور کنید. در بیشتر موارد این خبر می تواند زخمی بر زندگی آن ورزشکار باشد. این امر کاملا با برندسازی شخصی او و انتظارات عمومی ناسازگار است. از طرف دیگر فرض کنید که یک ستاره راک خارجی مواد مخدر مصرف کرده است. این موضوع به سختی می تواند یک خبر باشد. به احتمال زیاد برای مخاطبین وی نیز کاملا عادی است و با انتظارات آن ها همخوانی دارد. گاهی ممکن است حتی به اعتبار وی نیز در نزد مخاطبانش اضافه شود.

یک فرد عادی که شروع به برندسازی شخصی می کند، احتمالا چنین دیدگاه افراطی در مورد برند شخصی خود ندارد. با این حال، باز هم بهتر است به روشی مناسب عمل کنید. مراقب اقدامات خود باشید. علاوه بر این، حتما تصمیم دارید که برندسازی شخصی شما معتبر باشد. اگر مردم برند شما را باور ندارند، پس با کمبود اعتبار روبه رو هستید.

پیشنهاد می کنیم قبل از شروع برندسازی شخصی حتما با یک فرد حرفه ای و متخصص مشورت نمایید.

در پایان بحث

در مجموع، برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ می تواند روند تاسیس یک شرکت یا شناسایی شما توسط مخاطب هدف‌تان را تسریع کند. تبدیل شدن به یک رهبر یا مربی در زمینه تخصصی خود(از طریق وبلاگ نویسی، رسانه های اجتماعی و…) می تواند میزان ارزش شما در جامعه را افزایش دهد. توجه داشته باشید که تبدیل شدن به یک متخصص کار یک شبه نیست، برای رسیدن به اوج باید کار و تلاش زیادی داشته باشید. در ابتدا به هزینه و وقت زیادی نیاز دارد. به سختی جستجو کنید و  مطالب را با برنامه منتشر کنید. داشتن یک راهنما در این مسیر کمک کرده تا از بسیاری از اشتباهات پرهیز کنید. اما در نهایت، تبدیل شدن به یک برند قطعا عملی است به شرطی که پشتکار داشته باشید.