طی مقالات مختلف در خصوص برند و اهمیت برند و ساخت برند توسط شرکت های برند سازی مطالب و مقالات بسیاری گفته شد. اکنون که ایده بهتری از برندسازی، اهمیت و عناصر کلیدی “برند” در دست داریم میتوانیم یک برند برای خودمان بسازیم. اما شاید بپرسید چگونه و آیا  میتوان یک برند برای خودمان بسازیم یا خیر؟ چند نکته کلیدی وجود دارد که باید هنگام ساختن برند خودمان به عنوان یک فرد حقیقی یا حقوقی  به خاطر داشته باشید، مانند تحقیق در مورد رقبا، درک مخاطبان هدف و ارتباط با مشتریان. برای ساخت برند خودمان باید به این نکته توجه داشته باشیم که برند را برای چه کسی یا چه چیزی میسازیم. در این رابطه میتوانیم به چند مدل از انواع برندینگ اشاره کنیم؛ بیایید به سه نوع مختلف برندسازی نگاهی بیندازیم تا جزئیات خاصی را برجسته کنیم، از جمله نمونه‌های برندسازی واقعی عبارتند از:  

برند شخصی

در برند شخصی نوبت معرفی خودتان است. اینبار زمانی است که باید به خودتان ببالید. برندسازی شخصی همه چیز در مورد ظاهر،  شهرت و تصویری است که از نظر شخصی و حرفه ای از شما قرار است به نمایش بگذارید. در تعریفی دیگر از برند سازی شخصی باید گفت: برندسازی شخصی به معنای “کل بسته” است، از جمله رزومه شما، پـُست‌های رسانه های اجتماعی و طراحی وب سایت. در این خصوص نگاهی به کایلی جنر بیندازید. جنر که به عنوان یکی از جوان ترین میلیاردرهای جهان شناخته میشود، یکی از بهترین نمونه های برندسازی شخصی است که به خوبی مدیریت شده است. او در رسانه های اجتماعی و به لطف کسب و کار پُـرسود آرایش خود، کایلی لوازم آرایشی، خود را تقویت کرد. جنر فراتر از شرکت‌هایش، به طور نمادین خود را برندسازی کرده است و از زندگی شخصی خود برای تبلیغ محصولاتش استفاده می‌کند. هنگامی که او برای اولین بار کیت‌های آرایشی معروف خود را روانه بازار کرد، ویدئوهایی از شیوه استفاده محصولاتش را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت و در نتیجه محصولات در عرض چند ساعت به فروش رفت. او همچنین برای تمام محصولاتش در وب سایت و کمپین‌های تبلیغاتی خود را مُـدل می‌کند. علاوه بر این، رویکرد برندسازی شخصی جنر نیز استراتژیک است و دائماً برند خود را با توجه به روندها (و شناسایی) و درک پیروان وفادار خود توسعه می‌دهد. جنر روی محصولاتش تمرکز می‌کند و تجربیات واقعی خود را به اشتراک می‌گذارد (حتی اگر در این بین موارد ناموفقی وجود داشته باشد). البته جنر کایلی یکی از این موارد برند سازی شخصی موفق است. بسیاری از خوانندگان یا بازیگران موفقی که خودشان برند شخصی خودشان هستند مثل نمونه‌های ایرانی موفق از جمله؛ محمدرضا گلزار یا سایر بازیگرانی که به عنوان سلبریتی در فضای مجازی شهرت خاصی دارند.   موقعیت برند  

برند محصول

برند محصول؛ این بخش از برندسازی به شخصیت یا هویت داده شده به یک محصول خاص با استفاده از عناصر برند مانند: « لوگو، رنگ ها، بسته بندی، صدا و طراحی کلی» اشاره دارد. هدف از برندسازی محصول این است که بتوانید محصولی را در بازار برجسته کنید، آنرا براحتی تشخیص دهید و آنرا به گزینه ای ارجح نسبت به سایر جایگزین‌ها تبدیل کنید. وقتی به برندهای بزرگی مانند اپل، گوگل، دیزنی، تارگت یا استارباکس فکر می‌کنید، می‌توانید لوگوها، محصولات و تجربیات مشتری آنها را حتی همانطور که نام می‌برید به تصویر بکشید.  

برند جغرافیایی و فرهنگی

برند جغرافیایی؛ برند سازی جغرافیایی که گاهی به آن برندینگ منطقه‌ای نیز گفته می‌شود، به راه‌هایی اشاره دارد که مکان‌های خاص (شهرها، کشورها، مناطق و غیره) بازدیدکنندگان را جذب و تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگرچه این نوع برندسازی در صنعت هتلداری و گردشگری رایج است، اما در سایر مشاغل نیز به روش های مختلف دیده می شود. به تی‌شرت‌های نمادین “I ❤️ NYC”  آیا ضرب المثل “آنچه در وگاس اتفاق می‌افتد در وگاس می‌ماند” فکر کرده اید؟  وگاس نام شهر است. آنها نمونه‌های بسیار خوبی از راه‌هایی برای استفاده از برندینگ جغرافیایی برای ترویج گردشگری، حمایت از کسب و کارهای محلی و ایجاد خاطرات به یاد ماندنی هستند. البته مصداق ایرانی این ضرب المثل چیزی مثل « جاده چالوس یا جاده شمال » ایرانی‌ها است. شرکت‌ها همچنین می‌توانند از این نوع برندسازی برای کسب اعتبار در محصولات یا خدمات خود استفاده کنند. به عنوان مثال، ترافل عمدتاً در فرانسه، ایتالیا و شمال غرب اقیانوس آرام یافت میشود. شرکت‌های تولید ترافل با دسترسی انحصاری به این قارچ‌های کمیاب از برند جغرافیایی برای فروش قارچ‌ها با هزینه بالا در بازار جهانی استفاده می‌کنند.   برند فرهنگی؛ برندسازی فرهنگی به روشی مشابه اما به همان اندازه متفاوت، تأثیر مکان و سبک زندگی مردم آنجا را در نظر می گیرد. وقتی به برج ایفل فکر می کنیم چه چیزی به ذهنمان می رسد؟ بلافاصله به باگت فرانسوی فکر می کنید؟ سپس قدرت برندسازی فرهنگی را درک کرده اید.  اگر در حال افتتاح یک نانوایی فرانسوی هستید، می‌توانید از نماد برج ایفل در لوگو یا بسته بندی محصول خود استفاده کنید تا هویت پاریسی شدیدتری را به نمایش بگذارید. فراتر از آن، می‌توانید فرهنگ فرانسوی را با موسیقی، نشستن در کافه در فضای باز و فضای «je ne sais quoi» به تجربه کافه‌تان اضافه کنید. حالا به جنوب ایران یا شمال کشور ایران فکر کنید. کدام جنبه فرهنگی را به یاد خواهید آورد. با جنوب ایران ناخواسته موسیقی جنوب در ذهنتان نقش می‌بندد و با شمال ایران چه بسا کلوچه‌های شمال ایران یا حتی خانه‌های کاه گلی و چوبی و دریا در ذهنتان نقش ببندد حال اینکه جنوب ایران نیز دریا دارد اما زمانیکه صحبت از شمال کشور می‌شود نقش دریا در ذهن شما پررنگ تر است.  

برای دریافت اطلاعات در خصوص استفاده از دوره‌های مختلف مشاوره در زمینه‌های قید شده همچون؛ مشاوره تبلیغات، مشاوره برند و برندسازی، مشاوره مدیریت و بازاریابی، مشاوره بازاریابی، مشاوره مالی و طراحی و دکوراسیون داخلی میتوانید با شماره تلفن‌های زیر با ایشان در تماس باشید؛

                             021-88823625-88823387-88348723-88348722-88348721

  برند علائم تجاری؛ علامت تجاری مربوط به کمپانی‌هایی است که در مورد کالاهای خاصی که تولید یا تجارت می‌کنند به کار می رود. همچنین این نوع برند، برندی است که برای تمایز تولیدات یا محصولات تولید شده یک سازمان یا کسب و کار از کالاهای شرکت‌های دیگر استفاده می‌شود. برندهای خدماتی؛ نام تجاری خدمات است. برندی مربوط به مشاغل در بخش خدمات. همچنین این برند نامی است که برای تبلیغ و متمایز کردن تولیدات مشاغل از یکدیگر یا رقبا استفاده می شود. یا نوعی برند متشکل از علائم. برند نام‌های تجاری رایج؛ این مدل از برند، نشانه ای است که کالاها یا خدمات گروهی از مشاغل تجاری یا خدماتی را از سایر مشاغل متمایز می کند. در تعریفی دیگر باید گفت: به صورت گروهی، تولید، خدمت و تجارت به کار میبرند. مثل کسب و کارهایی که در بخش هایی مانند خودشان فعالیت می کنند. این نوع برندی است که آنها برای متمایز شدن از مشاغل استفاده می کنند. برند گارانتی؛ این نشانه ای است که توسط بسیاری از مشاغل تحت کنترل صاحب برند برای تضمین ویژگی های مشترک، روش های تولید، خاستگاه جغرافیایی و کیفیت آن مشاغل استفاده می شود. استفاده از علامت گارانتی بر روی کالاها یا خدمات صاحب برند یا کسب و کاری که از نظر اقتصادی به صاحب برند وابسته است ممنوع است. برند صدا؛ آنها مارک‌هایی هستند که با مشاغل یا افراد مشخص می شوند (مثل موسیقی‌های کوتاهی به نام جینگل که در تبلیغات محصولات استفاده می‌شود) و می‌توانند با صدا بیان شوند. برند نام تجاری جنبش؛ نوعی برند است که با مشاغل یا افراد مشخص می شود و شامل اقداماتی است که در صورت انجام آن، مالک برند را توصیف کرده و مشخص می‌کند. چیزی مثل جنبش « گلاب گیری کاشان» که کاشانی ها چنین جنبشی را به اوج رساندند و به رغم وجود آب گلاب در سراسر ایران آنچنان بهترین شهر گلاب گیری و بهترین گلاب را به این شهر و در این شهر میشناسند. برند بافت؛ برند بافت، برندی است که عموماً در کالا یا محصولات یا چهره‌های قابل مشاهده مثل محصولاتی همچون؛ پارچه، چرم مصنوعی و بسته بندی میتوان یافت. این مدل از برند شامل بافت هایی هستند که به مرور زمان با کسب و کار یا شخص مشخص می شوند. مثال: بافت شطرنجی برند باربری در نوع خود به یک برند تبدیل شده است. برند شکل و فیگور؛ وضعیتی است که در آن ویژگی متمایز بسته بندی یا فرم ارائه محصول به مرور زمان به یک برند تبدیل می شود. معروف ترین و شناخته شده ترین نمونه، بطری های شیشه ای نوشیدنی کوکاکولا به شکل بدن انسان است. کوکاکولا   برند رنگ؛ زمانی اتفاق می‌افتد که بخواهید در مشاغلی با مالکیت صنعتی به وسیله تن رنگ که بیشتر مربوطه به یک علامت تجاری است از رنگ خاصی استفاده کنید تا بدین وسیله کالاها یا خدمات خود را از دیگران متمایز کنید. مثلا؛ « رنگ یاسی» شکلات‌های میلکا از معروف ترین این برندها می باشد. برند مکان ؛ چیزی مثل مکان ” شهرک صنعتی پرند یا شهرک صنعتی اتوبان تهران – کرج” که بخشی از کارخانجات صنعتی تهران را در برگرفته است. همچنین قرار گرفتن ویژگی متمایز بر روی یک محصول در طول زمان کیفیت یک برند را از نظر مالکیت صنعتی به دست می‌آورد. نمونه ای از این برندها نوار 3 راه راه دو طرف کفش آدیداس است. علاوه بر این نوع علائم تجاری، تصاویر متحرک و برخی هولوگرام هایی که می توانند به عنوان چند رسانه ای بو، طعم (طعم) نیز شناخته شوند، می توانند به عنوان علائم تجاری ثبت شوند.  

تفاوت بین خدمات و علامت تجاری چیست؟

در خصوص علامت تجاری باید گفت؛ نوعی علامت گذاری است که کاربرد تجاری دارد و به منظور تبلیغ و تمایز محصولات تولید شده و عرضه شده برای فروش ثبت می شود و حقوق انحصاری را برای مالک فراهم می کند. همچنین در خصوص ” خدمات تجاری” هم باید گفت؛ خدماتی است که این نوع علامت گذاری تجاری برای شرکت‌های فعال در بخش خدمات،  جهت پوشش دادن خدماتی که ارائه می‌دهند به ثبت می رساند.   نتیجه گیری؛ با توجه به فرایند ضرورت ایجاد یک برند یا نام تجاری برای تولیدات یا محصولات آنچه که در این مقاله عنوان شد اشاره به بخشی از تنوع برندهای موجود در بازار و چگونگی اخذ مجوز برای برخی از برندها بود. برندهایی که برای افراد یا چهره‌های حقیقی و حقوقی در نظر گرفته میشود تا بتوانند به پشتوانه برند تصمیم به شروع یا تداوم فعالیت های تجاری یا خدماتی خودشان داشته باشند.