⇐ دوره مهارتهای مذاکره و ارتباط موثر با مشتریان در مدرسه تبلیغات ایده ⇒
حال زمان پرسیدن این سؤال است که آیا میتوان برند را مسئولیت پذیر شمرد؟ خیلیها چنین تصوری از برند ندارند به خصوص زمانی که پای نگرانیهای اجتماعی یا زیست محیطی به میان میآید. این در حالی است که طی دهههای گذشته برندها عکسالعملهای عجیبی داشتهاند چرا که بسیاری از آنها وقتی به داشتن رفتار اخلاقی نادرست متهم میشوند تغییر نام میدهند. مانند تغییر نام شرکت تولید سیگار و تنباکو فیلیپ موریس به نام آلتریا که بسیاری آن را تلاشی مذبوحانه برای پنهان شدن پشت کسبوکار بدون تنباکو به خاطر دید منفی مردم نسبت به سیگار وتنباکو و مواجهه با ادعاهای قانونی میدانستند. روزنامه بهداشت عمومی آمریکن ژورنال این شرکت را متهم کرد که تغییر نام آن نتیجه تلاش طولانی مدت غول تنباکو برای گول زدن مردم و سیاستگذاران بوده است. هنوز پس از گذشت چند سال قربانیان حادثه مرگبار بهپال در هند، نتوانستهاند یونیون کاربید را درمورد حادثهای که در سال 1986 اتفاق افتاد متهم کنند. در سال 2001 دو کمیکال شرکت یونیون کاربید را خریداری کرد و تا به امروز یعنی ماه مه 2003 هنوز هیچگونه مسئولیتی بابت حادثه را نپذیرفته است. وقتی برندی خریداری میشود دقیقاً برند چه کسی است؟ تعداد اندکی از مصرفکنندگان میدانند که یک شرکت تنباکو صاحب اصلی کرافت بوده یا اینکه بستنی بن و جری اکنون بخشی از یونیلور است. همین امر باعث میشود تا مردم به سختی برندها را به خاطر موضع اخلاقیشان برگزینند چرا که این برندها خود توسط شرکتهای چندملیتی بزرگ ردهبندی میشوند. مثلاً بخشی از استراتژی BP برای نمایش وفاداری خود به محیط زیست، خریدن تولیدکنندگان انرژی خورشیدی بوده است. این شرکت اکنون صاحب 17 درصد از بازار جهانی انرژی خورشیدی است بدون اینکه محصول جدیدی در این زمینه وارد بازار کرده باشد. گروههای سرمایهگذار اجتماعی مدعیاند که مشکل موجود در چنین رویکردی است که شرکتها به داشتن فعالیت اصلی خود در کسبوکار کاملاً ناپایداری، مانند نفت، ادامه میدهند. این در حالی است که سرمایهگذاری BP در انرژی خورشیدی کمتر از 0.1 درصد از کل کسبوکار است. شاید برندها دارای قدرت و منابعی باشند تا بهواسطة آنها اطمینان دهند که مصلحت اقتصادی بر مصلحت اجتماعی پیروز است، اما بسیاری با اشاره به جنبشهایی که در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتها در سالهای اخیر رخ داده مخالف این مدعا از سوی برندها هستند. ترجمه و تالیف : آرش سلطانعلی اگر علاقه مند به خواندن مطالب بیشتر هستید اینجا را کلیک کنید. فهرست دوره های جامع آموزشگاه هنری و تبلیغات ایده